روش شناسی هنر سوررئالیستی در خلق تصاویر وهم آمیز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده فاطمه پورمند
- استاد راهنما ایرج اسکندری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
وهم گرایی سوررئالیسم را می توان نوعی تلاش برای خلق رویدادهای غیرعادی و شگفت انگیز در پدیده های زندگی روزمره، به منظور دستیابی به چشم اندازی وسیع و نامحدود از «واقعیت» تعریف کرد.رجوع سوررئالیسم به نمودهای بی واسطه جهان واقعی در شرایطی صورت گرفت که جنبش های پیشتاز هنر مدرن دغدغه خود را در مورد «تعریف واقعیت» از طریق تغییرشکل صوری آن دنبال کرده بودند.این بازگشت تداوم همان سرخوردگی دادائیستی از شعارهای فریبنده مدرنیسم بود؛ سوررئالیسم از پی دادا هر شکلی از واقعیت «عقلانی» را نفی کرد اما این بار انگیزه «ویران کردن برای وجود نداشتن» جای خود را به جستجوی سازنده ای برای کشف و خلق «واقعت برتر» از میان همان خرده واقعیت هایی داد که رشته پیوند معمول آنها قبلاً گسیخته شده بود. با هدف شناخت ویژگی هایی که به یک اثر هنری (در حوزه تصویر دو بُعدی) خاصیت «سوررئالیستی» می دهد، در این پژوهش به بررسی رویکرد عمدتاً دوگانه این سبک هنری به مولفه های شکل دهنده اثر(فضا و عناصر) پرداخته می شود: 1-آشنایی زدایی 2- آشناسازی این نوع برخورد خلاقانه با اشیاء و پدیده های روزمره، به صورت پنهان کردن برخی خواص معمول آنها یا بهره گیری از آنها در جهت باورپذیر ساختن یک پدیده غیرعادی، میدانی وسیع از امکانات نامکشوف زندگی می گشاید که صرفاً بر اساس «تغییرمعنا» و «تحول ارتباطی»، قابلیت نامحدودی برای خلق «واقعیت های تازه» پدید آورده است.
منابع مشابه
بوطیقای تصاویر و اشیاء در گفتمان سوررئالیستی
این مقاله به دنبال بررسی این مسأله است که آیاشعر وشاعرانگی که آنرا متعلق به قلمروی کلمه وزبان میدانیم، در تصویر نیزتحقق مییابند؟ بااین فرض که به همانگونهای که درمتن نوشتاری میتوان با به کارگیری ویژگیها و روشهایی حتی ناخودآگاهانه موجد شاعرانگی شد؛ درتصویر نیزمیتوان اصولی راجستوجو کرد که تصویروشئ را دریک نقاشی یاهر ترکیب بصری دیگربه شعر تصویری تبدیل کند. درپی پاسخ به این پرسشها ومسائل ...
متن کاملبوطیقای تصاویر و اشیاء در گفتمان سوررئالیستی
این مقاله به دنبال بررسی این مسأله است که آیاشعر وشاعرانگی که آن را متعلق به قلمروی کلمه وزبان می دانیم، در تصویر نیزتحقق می یابند؟ بااین فرض که به همان گونه ای که درمتن نوشتاری می توان با به کارگیری ویژگی ها و روش هایی حتی ناخودآگاهانه موجد شاعرانگی شد؛ درتصویر نیزمی توان اصولی راجست وجو کرد که تصویروشئ را دریک نقاشی یاهر ترکیب بصری دیگربه شعر تصویری تبدیل کند. درپی پاسخ به این پرسش ها ومسائل ...
متن کاملنگاهی به کتاب هنر و وهم
«ساخت مقدم بر تطبیق است 2» . این قاعده معروف، چکیده کتاب هنر و وهم )در چاپ فارسی: هنر و توهم 3( اثر گمبریچ است که در سال ۱۹۶۰ به رشته تحریر درآمده است. گمبریچ معتقد است که یک هنرمند، همواره قبل از آنکه رؤیای نسخ هبرداری از آنچه دیده را در سر بپروراند، با دست کاری طر حواره های ذهنی خود، تصویری م یسازد، تصویری که از طریق قراردادها دلالت بر واقعیت دارد. از جایی به بعد، هنرمند طر حواره تصویری خود ر...
متن کاملروش شناسی هنر اسلامی
نیاز به روش شناسی در عرصۀ علوم اسلامی ـ ازجمله هنر اسلامی ـ امری ناگزیر است که داوری و قضاوت دربارۀ چیستی هنر اسلامی و پرسش های نظری دربارۀ آن را ممکن می کند. اندیشمندان در این عرصه به روش های گوناگونی توجه کرده و هر یک بر اساس روشی خاص به این مقوله نگریسته اند؛ به طوری که استفاده از روش های فراوان، نتایج متفاوتی را به همراه داشته و بعضی تعارض ها و اختلافات در داوری چیستی هنر اسلامی مبتنی بر ای...
متن کاملDelusions of parasitosis = وهم الاصابة بالطفيليات
Delusions of parasitosis manifest in the patient's firm belief that he or she has pruritus due to an infestation with insects. Patients may present with clothing lint, pieces of skin, or other debris contained in plastic wrap, on adhesive tape, or in matchboxes. They typically state that these contain the parasites; however, these collections have no insects or parasites. This presentation is c...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023